مسائل تحصیلی و روانشناختی دانشآموزان بهطور عمیقی با یکدیگر در ارتباط هستند. دانشآموزانی که در کنکور با مشکلاتی روبرو هستند، ممکن است به نظر برسد که تنها با چالشهای تحصیلی مواجهاند؛ اما در واقع، مشکلات روانی میتواند ریشه اصلی این چالشها باشد.
اگرچه نمیتوان به آمارهای مربوط به تفکر خودکشی در میان داوطلبان کنکور بهطور کامل اعتماد کرد، اما واقعیت این است که این دانشآموزان تحت فشار و استرس زیادی از سوی جامعه، خانواده و همسالان قرار دارند. این فشارها میتواند منجر به بروز افسردگی و رفتارهای خشونتآمیز در میان کنکوریها شود.
بنابراین، خانوادهها باید با برنامهریزی صحیح و ایجاد فضایی آرام، فرزندان خود را بدون ایجاد فشار روحی و استرس به سمت پذیرش در دانشگاه هدایت کنند. این رویکرد نه تنها به بهبود عملکرد تحصیلی کمک میکند، بلکه سلامت روانی دانشآموزان را نیز تضمین مینماید.بر روی لینک کتاب برنامه ریزی تحصیلی کلیک کنید.
.
والدین ، والدین ، والدین کلید حل هر معمایی :
معمولا شنیدید که می گویند فلانی دکتر است ولی خودکشی کرد !
حرف بسیار عجیب ولی سنگین و قابل تفکر و تامل
محمد صبورایی را می شناسید ؟
فارغالتحصیل رشته انسانی از دبیرستان شهید نصیری است که موفق به کسب رتبه ۲۰۵ منطقه دو و ۶۶۲ کشوری شده است. با اینکه بالاترین رتبه را آورد ولیبه علت علاقه خود وارد رشته معلمی شد .
جدا از مسائل و معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اگر درس خواندن را به بچهها واگذار کنیم، نیمی از آنها بهخاطر خوابصبحگاهی و امتحانات آخر ترم میگویند: «نمیخوام برم مدرسه».
اما واقعیت این است که اگر اختیار هر چیزی را به عدهای واگذار کنیم، دست آخر ممکن است نیمی از کشور بیسواد، سربازی نرفته وبیکار از آب درآیند.
متاسفانه باتوجه به اينكه فشارهاي خانواده براي پذيرش داوطلبان در كنكور و ورود به دانشگاه بالاست اين امكان وجود دارد كه كنكوري ها تمام آينده خود را منوطبه قبولي در دانشگاه بدانند و برهمين اساس احتمال فكركردن به خودكشي درصورت عدم قبولي وجود دارد.
بيشترين فشارهاي رواني كه به داوطلبان كنكور وارد مي شود مربوط به جامعه،خانواده و همسالان است البته مهمترين فشار وارده در سال هاي اخير به ويژه درسال جاري فشار وارده از سوي مدارس و آموزشگاه هاي علمي به دانش آموزان بوده است.
وضعيت روحي نامطلوب كنكوري ها زماني بغرنج تر مي شود كه آمارها از حساسيت بسيارزياد 52 درصد خانوادهها نسبت به قبول شدنیا نشدن فرزندانشان در کنکور حكايت دارد ضمن اينكه دراين ميان 44 درصد خانوادهها هم در صورت عدمقبولی فرزندانشان دچارناراحتی و فشار روحی مي شوند.
منشأ استرس کنکور، خانوادهها بویژه پدران و مادران خودشان هستند و از طریق آنها این استرس به دانش آموزان انتقال مییابد.
فشار خانواده به دانش آموزان براي ورود به دانشگاه در همان سال نخست مي تواند اثرات روحي و رواني نامطلوبي را براي فرزندانشانبه همراه داشته باشد برهمين اساس براي قبولي دانش آموزان درهمان سال اول نبايد فشاري وارد شود.
بعد از کنکور :
نخست باید گفت که افرادی که در کنکور و رشتههای مورد علاقه خود قبول میشوند حساب سوایی از دیگران دارند، اما افرادی که بهموفقیت دلخواه خود یا آنچه از او انتظار میرفت دست نمییابند آسیبهای جدی را در پیش رو خواهند داشت.
این افراد یا به تعبیر غلط شکست خوردگان در آزمون کنکور رفته رفته به درون گرایی و کناره جویی گرایش پیدا میکنند. افراد این گروهتحت تأثیر شکستی که تجربه کرده اند احساس نا امیدی، خواری، اضطراب و افسردگی در وجودشان ظهور مییابد که این افزایشاضطراب به طور مستقیم با کاهش کار آمدی آموزشی مرتبط است.
شدت نشانههای اختلالات روانی در زمینه اختلالات افسردگی، اضطراب، فوبیا، حساسیت بین فردی، خصومت و وسواس در بین راهنیافتگان به دانشگاه عموماً بیش از گروههای پذیرفته شده در کنکور بوده است.
داوطلبان براثر اين فشارها و استرس هاي وارده، امكان فكر به اقدامات نادرست را درصورت عدم قبولي در كنكور دارند ضمن اينكهحساسيت داوطلبان سال هاي اخيرنسبت به داوطلبان دهه گذشته راافزايش يافته است و بايد به اين موضوع هم توجه شود.
نکته طلایی
بیشترین میزان استرس در ساعات پایانی رسیدن به جلسه کنکور از طریق خانوادهها و اطرافیان به دانش آموزان تزریق میشود در حالیکه خودشان اطلاع ندارند و فکر میکنند در حال راهنمایی کردن فرزندانشان و دلداری دادن به آنها با هدف کاهش استرس هستند.
۲۴ ساعت آخر :
خانوادهها باید ۲۴ ساعت باقیمانده تا روز کنکور را بهگونهای برنامهریزی کنند که دانشآموزان بهترین و آرامترین تجربه را داشته باشند. مهم است که آنها از فکر کردن به روز کنکور و نتایج احتمالی آن دوری کنند تا استرس کمتری را تجربه کنند.
برای ایجاد یک روز آرام و شاد، نمیتوان یک نسخه واحد برای همه خانوادهها ارائه داد؛ زیرا نوع برنامهریزی بستگی به روحیه هر خانواده دارد. برخی ممکن است ترجیح دهند به پارک بروند، در حالی که دیگران دوست دارند در خانه بمانند و با موسیقی یا دور هم نشینی سرگرم شوند. همچنین، برخی خانوادهها ممکن است تصمیم بگیرند به مکانهای مقدس بروند و دعا کنند.
متأسفانه، بسیاری از خانوادهها در ساعات پایانی قبل از کنکور، حجم زیادی از نصایح و دلسوزیهای خود را به فرزندانشان منتقل میکنند. این رفتار میتواند منجر به افزایش استرس در دانشآموزان شود، زیرا آنها احساس میکنند که موفقیت در کنکور برای خانوادهشان اهمیت حیاتی دارد.
به جای گفتارهای مکرر، خانوادهها باید با رفتار خود نشان دهند که کنکور تنها یکی از مراحل عادی زندگی است و باید مانند هر آزمون دیگری به آن نگاه کرد. این رویکرد میتواند به کاهش فشار روانی و افزایش آرامش دانشآموزان کمک کند.
برای دریافت مشاوره کنکور کلیک کنید.