chl-logo

آنالیز درس عربی در کنکور سراسری

آنالیز درس زبان عربی در کنکور سراسری

درس عربی دومین درسی است که در جلسه کنکور سراسری به آن پاسخ خواهید داد. از این درس تعداد 25 سوال داده می شود و 20 دقیقه زمان پاسخگویی به سوالات است. موضوع سوالات به ترتیب مربوط به ترجمه عربی به فارسی( ترجمه) و سپس مفهوم جمله عربی، ترجمه فارسی به عربی(تعریب)، درک مطلب ( متن )، تشکیل ( حرکت گذاری) ، اعراب و تحلیل صرفی و در نهایت سوالات قواعد دستور زبان عربی می باشد.

ترجمه

5 سوال

مفهوم عربی

1 سوال

تعریب

2 سوال

متن

4 سوال

تشکیل

2 سوال

تحلیل صرفی

3 سوال

قواعد دستوری

8 سوال

با توجه به بودجه سوالات که در جدول فوق آورده شد قریب 48% نمره خام این درس مربوط به توانایی ترجمه و درک مفاهیم است و 52% مربوط به قواعد زبانی است

درک و ترجمه عربی

48 %

قواعد زبان عربی

52 %

انواع سوالات درس عربی

  • در ابتدا با سوالی شبیه به « عیّن الاصحّ و الأدق فی الأجوبه الترجمه أو التعریب أو المفهوم» مواجه می شوید که مفهوم آن همان جمله « صحیح ترین و دقیق ترین ترجمه، تعریب یا مفهوم را انتخاب کن» است که در این قسمت سوالات مربوط به ترجمه، مفهوم جمله عربی و سوالات تعریب داده می شود و جزو سوالاتی است که با 10 ساعت مطالعه به روشی که در فصل راهکارهای مطالعه گفته ام می توانید به سولات آن پاسخ بدهید.

  • در قسمت دوم با سوال « اقرأ النصّ التّالی بدقّه ثمّ أجب عن الأسئله بما یناسب النّص» رو برو خواهیم شد که به ما می‌گوید: « متن را بخوان و به سوالات مربوط به متن پاسخ بده». سوالات این بخش کمی سختر از قسمت قبل است اما باز هم جزو سوالات نسبتا راحت هستند و با کمی تمرین به روش درست می توان از این قسمت هم نمره قابل قبولی گرفت.

در بخش دوم از قسمت دوم، طراح سوال« عیّن الصحیح فی التشکیل» را می آورد و جمله ای از متن قبلی را انتخاب کرده و از ما حرکت گذاری صحیح کلمات آن جمله را می خواهد. شاید سخت ترین سوالات عربی همین دو سوال باشند.

در بخش سوم از قسمت دوم سوالات با سوال « عیّن الصحیح فی الإعراب و تحلیل الصرفی» مواجه می شویم که طراح یک کلمه از متن را به شما می دهد و « تجزیه و ترکیب » آن را از شما می خواهد.

  • قسمت سوم سوالات هم مربوط به قواعد دستوری زبان عربی است که به شکل های متنوعی طرح می شوند و از نظر سختی جزو سوالات متوسط هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دو =

پیمایش به بالا
دسترسی سریع