بی‌توجهی به امتحانات، مقدمه‌ای بر شکست در کنکور و آزمون‌های بین‌المللی

به گزارش خبرنگار اجتماعی «زیرنویس»، مسعود بهرامی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، با اشاره به اهمیت نتایج امتحانات نهایی گفت: در سال‌های اخیر، این نتایج به‌عنوان یکی از شاخص‌های اصلی ارزیابی کیفیت آموزشی مدارس و حتی عملکرد کلی نظام آموزشی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی با انتقاد از نوع نگاه دوگانه و گاه محافظه‌کارانه در نظام آموزشی افزود: از یک سو، از نتایج به‌دست‌آمده رضایت نداریم و آن‌ها را ناکافی می‌دانیم، اما از سوی دیگر، تمایلی به ایجاد تغییرات اساسی و اجرای ارزیابی‌های جدی و دقیق نداریم.

بهرامی با تاکید بر نقش کلیدی امتحانات نهایی و آزمون‌های بین‌المللی در سنجش واقعی سطح آموزش، تصریح کرد: نمی‌توان از دانش‌آموزانی که در مدرسه با امتحانات ساده و سهل‌گیرانه روبه‌رو بوده‌اند، انتظار موفقیت در کنکور یا آزمون‌های بین‌المللی را داشت. ساده‌سازی بیش از حد، به‌ویژه در امتحانات پایان دوره، به بهانه‌هایی نظیر کاهش استرس یا نبود زیرساخت مناسب، آسیب جدی به کیفیت آموزشی وارد کرده است.

او افزود: وقتی در پایه‌های پایین‌تر، دانش‌آموزان بدون پشت سر گذاشتن ارزیابی‌های دقیق و استاندارد به پایه‌های بالاتر می‌روند، طبیعی است که در پایه دوازدهم و هنگام شرکت در آزمون‌های نهایی یا کنکور، نتیجه‌ای مطلوب کسب نکنند.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، راه‌حل برون‌رفت از این چالش را در اجرای ارزیابی‌های مستمر و باکیفیت در تمام مقاطع تحصیلی دانست. وی تاکید کرد: اگرچه اجرای این نوع ارزیابی‌ها ممکن است در ابتدا با دشواری‌هایی برای دانش‌آموزان، والدین و حتی مسولان آموزشی همراه باشد، اما در نهایت، نتایج درخشان آن در کنکور و آزمون‌های بین‌المللی، رضایت عمومی از نظام آموزشی را افزایش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا